Kinti Coffee Nieuws   •   06 oktober 2020

De koffiewereld is veranderd. Koffie is geen doorsnee exportproduct meer, het is veranderd in een belangrijk onderdeel van nationale trots. Boeren worden steeds gepassioneerder en beter op het gebied van hun koffieproductie. 

Aan de andere kant zien we de consument, die door bepaalde (gestuurde) bewegingen, bereid is om meer te betalen voor een koffie waarvan men weet dat die goed en duurzaam geproduceerd wordt. 

De organisatie AVPA – Agence pour la Valorisation des Produits Agricoles – speelt hierop in en zet zich in voor het verhogen van de waarde van landbouwproducten en het erkennen van sommige producenten, die nu vaak worden weggelaten uit het beeld van de koffiehandel. AVPA nodigt producenten uit die verantwoordelijkheid nemen voor hun branding, evenals branders die de traceerbaarheid van hun koffie kunnen garanderen, om deel te nemen aan de wedstrijd. 

Zo ook Asprounión, de koffie-coöperatie waarmee Kinti Coffee samenwerkt. In oktober van dit jaar kwamen drie van de betrokken Asprounión-leden naar Parijs om daar deel te nemen aan de koffiewedstrijd. Daar werd gekeken naar de kwaliteit van de – door hen in Colombia gebrande – koffiebonen. Na het proeven volgde een evaluatie door de jury, waarna alle deelnemers een beoordeling ontvingen. Asprounión werd positief beoordeeld en mocht een zilveren medaille in ontvangst nemen. 

Asprounión zal zich in de toekomst blijven ontwikkelen en nóg betere koffie leveren, maar met deze erkenning hebben de boeren nu ook zelf een bevestiging van de hoge kwaliteit van hun koffie.