Prijsverhoging Kinti Coffee

Kinti Coffee Nieuws   •   10 januari 2022

De missie van Kinti is het bieden van Colombiaanse kwaliteitskoffie vanuit een eerlijke, duurzame en transparante productieketen. Helaas staat deze missie onder druk. Zoals u waarschijnlijk al via de media heeft vernomen, zijn veel grondstofprijzen gestegen tot een historisch hoog niveau. En wel zó uitzonderlijk hoog, dat we dit niet meer zelf kunnen opvangen. Om met deze prijsstijgingen om te kunnen gaan, moeten we voor het eerst in ons bestaan een prijsverhoging doorvoeren. Alleen zo kunnen we onze sociaaleconomische missie binnen onze directe keten voort blijven zetten.  Kinti is daarom genoodzaakt in lijn met dat wat bepaald is in de algemene voorwaarden van Kinti (artikel 8 lid 4) een prijsverhoging door te voeren.

Waarom is de koffieprijs zo uitzonderlijk gestegen?

Verschillende omstandigheden leidden sinds vorig jaar tot prijsstijgingen in alle schakels van onze koffieketen. De belangrijkste zijn:

  • Door de gevolgen van de pandemie en de klimaatverandering konden er afgelopen jaar minder ruwe Arabicabonen worden geoogst en uitgevoerd. Terwijl de vraag naar specialty coffee juist is gestegen.
  • De hoge inflatie en de speculatie die dit veroorzaakt op de prijs van ruwe koffiebonen.
  • Doordat het internationale transport na lange tijd stil te hebben gelegen weer een extreme inhaalslag maakt, zijn zeecontainers en vrachtruimte schaars en duur. Samen met de hoge brandstofprijzen zorgt dit voor extreem hoge transportkosten.
Snel naar onze webshop

Toelichting prijsverhoging Kinti

Inkoopbeleid Kinti.

Kinti is een jong duurzaam koffiebedrijf dat kwalitatief hoogwaardige Fairtrade Colombiaanse koffie levert. Hiervoor hebben we een directe relatie met onze koffiecoöperatie Asprounion van 200 boeren. Om deze boeren altijd een eerlijke prijs te garanderen, kopen we nooit ver vooruit in, en werken we ook niet met precontracten, waarbij boeren contractueel vastgezet worden op lage, onverantwoorde prijzen.

Wij werken uitsluitend met verse voorraden koffiebonen.

Bij Kinti kopen wij uitsluitend ruwe koffiebonen van de laatste oogst in, voor de actuele marktprijs inclusief de Fairtrade premie. Hierdoor hebben we meestal een voorraad koffiebonen voor maximaal een half jaar productie. Dit in tegenstelling tot sommige grote koffiebranders en koffiemerken, die vaak werken met voorraden ruwe koffiebonen van een aantal jaren oud. Kinti maakt sinds begin 2022 gebruik van de nieuwste, verse oogst in onze producten, tegen de hogere inkoopprijs.

Minder Arabicabonen beschikbaar wereldwijd.

De coronapandemie en klimaatverandering zijn de grootste crises van deze tijd. Beide hebben een enorme invloed op de koffieoogsten in Colombia. Zo zorgen extremere weersomstandigheden, zoals meer neerslag, droogte en soms zelfs vorst ervoor dat lagergelegen koffieplantages steeds minder in staat zijn om goede koffie te produceren. Corona veroorzaakte lockdowns en quarantaines waardoor boeren en plukarbeiders minder Arabicabonen konden oogsten, en er ook minder uitvoer uit Colombia mogelijk was.

Inflatie drijft de prijs verder op.

Ruwe koffiebonen zijn wereldwijd één van de meest verhandelde commodities/goederen. In tijden van inflatie zijn koffiebonen daarom een instrument voor speculatie. Bij stijgende prijzen vormen koffiebonen namelijk een dankbare ‘inflatieverzekering’, waardoor de koffieprijzen nog verder stijgen.

We worden geconfronteerd met extreme transportkosten.

Wereldwijd heeft het transport een periode helemaal stilgelegen, om daarna weer vol van start te gaan. Als gevolg hiervan is er sprake van een groot containertekort en filevorming bij de havens. Vrachtruimte is lastig te boeken en duur. En de hoge brandstofkosten doen daar nog een flinke schep bovenop.

Koffieboeren hebben het moeilijker dan ooit.

De grote koffiebranders en -merken kopen vanwege hun oude voorraden nu ook minder koffie in bij de koffieboeren. Ondanks dat de prijzen op dit moment dus gunstig zijn voor de koffieboeren, verkopen zij daardoor veel minder koffiebonen. Terwijl ze dit jaar door de zware omstandigheden juist extra behoefte hebben aan inkomen.  Kinti gaat echter, in samenwerking met haar klanten, door om échte impact te maken.